W myśl zmieniających się przepisów dotyczących stanowisk z monitorami ekranowymi postanowiliśmy zebrać wszystkie te zmiany w jednym miejscu i zwrócić uwagę co się zmieniło i jaki to ma wpływ na obecne stanowiska.
Zacznijmy wiec od samych terminów.
Ustawodawca jasno napisał, że mamy czas na dostosowanie stanowisk przez dwa lata od momentu wejścia w życie rozporządzenia, wyjątkiem są nowo tworzone stanowiska, gdzie od razu trzeba zapewnić odpowiednie krzesło: z ruchomymi podłokietnikami i możliwością obrotu wokół osi pionowej o 360°. To sporo czasu, ale warto się nad nimi pochylić już teraz i wybrać najlepsze rozwiązania dla danej organizacji.
Jakie stanowiska są objęte nowymi przepisami?.
Nowe rozporządzenie dotyczy tych pracowników, którzy spędzają przed monitorami ekranowymi (zarówno komputery stacjonarne, jak u laptopy) co najmniej połowę dobowej normy pracy. Czyli dotyczy to pracowników, którzy przy komputerze spędzają 4 godziny przy 8 godzinnym dniu pracy, ale też pracowników, którzy pracują przy monitorach 2 godziny przy 4 godzinnym dniu pracy (praca ½ etatu).
Zmiany, które będą obowiązywać najwcześniej to są zmiany w badaniach profilaktycznych. Obecnie, jeśli lekarz na badaniach wstępnych/okresowych zaleci noszenie okularów lub soczewek korekcyjnych – to pracodawca musi je zapewnić pracownikowi. Oznacza to, że nie będzie już możliwości dofinansowania do szkieł korekcyjnych , gdy pracownik dostarczy dokumenty od swojego lekarza okulisty, od teraz musi to być potwierdzone przez lekarza medycyny pracy.
Druga zmiana to wysokość dofinansowania. Zapewnienie okularów to już nie częściowa dopłata. Niestety nie mamy jeszcze żadnych wytycznych co do wysokości refundacji okularów, ale najbardziej optymalnym rozwiązaniem jest przyjęcie średniej ceny za podstawowy komplet (szkła + oprawki) w danym mieście.
Warto wspomnieć, że pojawiają się również opinie, że lekarz na orzeczeniu powinien wpisać, czy zaleca szkła kontaktowe, czy tez okulary.
Zmiany, które dotyczą samego stanowiska nie są wyjątkowo wygórowane i spora część firm już dawno większość tych wymagań wprowadziła, stawiając na zwiększenie efektywności swoich pracowników.
Wyposażenie stanowiska pracy z monitorami ekranowymi:
FHU BIG WORLD
Marcin Cyba
ul. Gródek 22
43-600 Jaworzno
biuro@bhpjaworzno.pl
+48 784 647 102
• obsługa BHP
• szkolenia wstępne i okresowe
• dokumentacja BHP
• audyt BHP
• postepowanie powypadkowe